آشنایی با انواع گریس پمپ بادی

آنچه در این مقاله میخوانید
    آشنایی با انواع گریس پمپ بادی

    گریس پمپ بادی

    گریس پمپ بادی یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. گریس یکی از نام آشناترین متریال هایی است که از آن در صنایع مختلف به منظور روانسازی قطعات و انواع ماشین آلات صنعتی استفاده می شود.

    گریس پمپ بادی قابلیت های متنوعی دارد و در اکثر تعمیرگاه های خودرو از ماشین آلات سبک گرفته تا سنگین، ماشین آلات راه سازی و شهرسازی و انواع کارخانه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل اغلب مردم با آن آشنا هستند.

     با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن ماشین آلات صنعتی، گریس پمپ بادی به یکی از مهمترین تجهیزات صنعتی تبدیل شده است که از آن به منظور نگهداری و رسیدگی این تجهیزات استفاده می شود.

    ما قصد داریم در این مطلب به بررسی گریس پمپ بادی بپردازیم.


    خرید انواع گریس پمپ بادی از فروشگاه ابزارماشین


    گریس پمپ بادی چیست و چه کاربردی دارد؟

    گریس پمپ بادی Air Grease Injector انژکتوری است که از آن به منظور تزریق گریس استفاده می شود. همانطور که از نام این محصول مشخص است برای کار کردن از نیروی باد استفاده می کند. نوع عملکرد این دستگاه کاملا شبیه انژکتور است. به این صورت که می تواند از طریق ورودی نیروی کم باد را دریافت و سپس با تقویت و ترکیب آن با گریس آن را برای تزریق آماده نماید.

    در حال حاضر این دستگاه به یکی از محبوب ترین دستگاه ها بین صنعتگران تبدیل شده چرا که می تواند تزریق گریس را در کمترین زمان ممکن و با بهترین عملکرد انجام دهد. در گذشته گریس کاری توسط دست انجام می گرفت که هم زمانبر بود و هم تمام قسمت های قطعات را پوشش نمیداد؛ اما رفته رفته پیشرفت تکنولوژی بر روی این دستگاه نیز تاثیر گذاشت و دستگاه های گریس اتوماتیک وارد بازار شدند.

    ورود این دستگاه های تزریق گریس سبب شد یک کار زمانبر و خسته کننده به یک کار بی دردسر و سریع تبدیل شود که نیاز به نیروی کار متخصص ندارد. به همین دلیل امروزه اکثر صنعتگران از این دستگاه های اتوماتیک استفاده می کنند و اپراتورها فقط نقش هدایت کننده دستگاه را دارند.

    بیشتر بخوانید: بهترین آچار جغجغه بادی را از کجا بخریم؟

     

    طرز کار گریس پمپ بادی

    این دستگاه در مدل های مختلفی تولید می شود که طبیعتا نحوه عملکرد هر کدام از آن ها متفاوت است. لذا برای اینکه با طرز کار این پمپ آشنا شوید باید انواع گریس پمپ بادی را بشناسید.

    البته به طور کلی نحوه عملکرد تمام دستگاه های پمپ بادی گریس به یک صورت هستند. چرا که همه آن ها از طریق نیروی باد کار می کنند. همه آن ها به یک کمپرسور هوا نیاز دارند تا بتوانند قدرت نیروی باد کم را تقویت و چند برابر کنند و در نهایت ترکیب گریس و باد را به نقطه مورد نظر منتقل کنند. مخزن این دستگاه نسبت به سایر پمپ های گریس بزرگتر است و حتی در برخی مدل ها ظرفیت آن به 50 لیتر می رسد.

    به همین دلیل معمولا در صنایع مهم و بزرگ که حجم گریس کاری زیاد است از انواع گریس پمپ بادی استفاده می کنند. ولی برای بررسی دقیق طرز کار گریس پمپ بادی باید انواع این دستگاه را بشناسید.

    انواع گریس پمپ بادی

    این دستگاه در انواع و با کاربردهای متنوع تولید می شود که از جمله آن می توان به گریس پمپ بادی سطلی، گریس پمپ بادی بشکه ای و گریس پمپ بادی دستی اشاره کرد. به طور کلی این دستگاه را به دو نوع مخزن دار و بدون مخزن تقسیم می کنند. نوع مخزن دار آن به دلیل داشتن مخزن هایی با ظرفیت متفاوت به انواع مختلفی تقسیم می شود.

    گریس پمپ بادی مخزن دار

    گریس پمپ بادی مخزن دار

    مراحل عملکرد این دستگاه به شرح زیر است:

    • باز کردن پمپ گریس
    • ریختن گریس داخل مخزن
    • بستن مخزن
    • وصل کردن پمپ هوای ورودی به سری پمپ گریس و در نهایت استفاده کردن از آن.

    لازم به ذکر است بدانید دستگاه های پمپ گریس بادی در ابعاد و لیترهای مختلفی تولید می شوند. به همین دلیل پمپ هایی که در مکانیکی های کوچک استفاده می شود با دستگاه هایی که در گاراژهای بزرگ و کارخانجات سیمان مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت هستند. البته تفاوت این پمپ های بادی فقط در ابعاد و لیتر نیست بلکه در فشار جریان ورودی هوا، دمای هوا، نوع گریس و ... هم متغیر می باشند.

    این فاکتورها سبب شدند پمپ های مخزن دار در انواع مختلفی موجود باشند که از جمله آن ها می توان به گریس پمپ بادی 12 لیتری، 20 لیتری، 30 لیتری، 45 لیتری و ... اشاره کرد.

    پمپ بادی مخزن دار 600 لیتری یکی از انواع گریس پمپ بادی است که دارای یک مخزن کوچک با ظرفیت 600 لیتر می باشد. مخزن این پمپ کوچک و به شکل لوله است. نحوه کار کردن این مخزن به این صورت می باشد که ابتدا باید فنر انتهای مخزن را کشیده و مخزن را پر از گریس کرد. سپس باید آن را تحت فشار باد قرار داد تا با گریس ترکیب شده و برای گریس کاری آماده شود.

    تمام پمپ های بادی برای این مرحله دارای یک ورودی با سایزهای مختلف هستند که به کمپرسور هوا وصل می شوند. پس از اینکه این ورودی به کمپرسور متصل شد باید فنر را تا انتها آزاد کرد تا مخزن حاوی گریس تحت فشار قرار گیرد. در این مرحله اپراتور می تواند با فشار دادن ماشه عملیات تزریق گریس را انجام دهد.

    گریس پمپ بادی دستی

    گریس پمپ بادی دستی

    یکی دیگر از انواع گریس پمپ بادی، نوع دستی است که این دستگاه نیز طرز کار خاص خود را دارد. نحوه عملکرد این دستگاه به مانند پمپ مخزن دار 600 لیتری است با این تفاوت که علاوه بر نیروی باد از طریق اهرم و به صورت دستی هم کار می کند.

    گریس پمپ بادی سطلی

    یکی از کامل ترین و پرکاربردترین نمونه گریس پمپ بادی، نمونه سطلی است. از مشخصات گریس پمپ بادی سطلی می توان به مخزن های 15 تا 50 لیتری آن اشاره کرد. معمولا از این دستگاه در صنایع بزرگ که نیاز به گریس کاری سنگین دارند استفاده می شود.

    این دستگاه نیز مجهز به پمپ تقویت فشار باد است و می تواند فشار باد را تا 10 برابر تقویت کند. فالوور پلیت از دیگر اجزای این پمپ است که یک صفحه لاستیکی می باشد. این صفحه هم گریس داخل مخزن را تحت فشار می گذارد و هم سبب می شود این گریس به تفنگ یا کلت گریس پمپ انتقال یابد.

    این دستگاه را در ابعاد و وزن های مختلفی تولید می کنند و از آنجایی که حمل و نقل آن سنگین است دارای چرخ و دستگیره می باشد تا راحت تر حرکت کند.

    گریس پمپ بادی بشکه ای

    گریس پمپ بادی بشکه ای یکی دیگر از پمپ های بادی بزرگ برای گریس کاری است که دارای مخازن 180 تا 220 لیتری می باشد. معمولا از این دستگاه در کارخانجات استفاده می شود. نحوه کار کردن این دستگاه نیز به مانند مدل سطلی است. به این صورت که ابتدا توسط تقویت کننده باد را تقویت و سپس به کمک نیروی مکش یا همان صفحه فالور پلیت گریس را تحت فشار گذاشته و سمت پمپ منتقل می کند.

    با توجه به ظرفیت بالای این دستگاه از آن در صنایعی که می خواهند با سرعت بالا تعداد زیادی از ماشین آلات را گریس کاری کنند استفاده می شود.

    قطعات گریس پمپ بادی

    از جمله قطعات گریس پمپ بادی عبارتند از:

    • پمپ گریس
    • مخزن گریس
    • صفحه فالور پلیت و فنر
    • شلنگ
    • کلت
    • فیلتر رگلاتور
    • تبدیل لقلقه ای کلت
    • سری گریس خور
    • چرخ و دستگیره

    تبدیل گریس پمپ دستی به بادی

    تبدیل گریس پمپ دستی به بادی یا تبدیل لقلقه ای کلت یکی از اجزای اصلی و مهم این پمپ می باشد. وظیفه تبدیل گریس پمپ دستی به بادی جلوگیری کردن از پیچ خوردن و گره خوردن شلنگ می باشد.

    از آنجایی که امکان دارد اپراتور در زوایای مختلفی کلت دستگاه را به دست بگیرد امکان پیچ خوردن شلنگ وجود دارد. لذا از این تبدیل استفاده می شود. این تبدیل قابلیت چرخش 360 درجه ای در هر جهت دارد. به همین دلیل به اپراتور اجازه می دهد بدون هیچ محدودیتی به کار خود بپردازد.

    قیمت گریس پمپ

    بدون شک یکی از مهمترین فاکتورها در زمان خرید، قیمت گریس پمپ بادی است. در این راستا باید بگوییم عوامل مختلفی بر قیمت این دستگاه تاثیر می گذارند که مشخصات گریس پمپ بادی یکی از مهمترین آن ها است. همانطور که اشاره نمودیم این پمپ ها در انواع و با قابلیت های متنوعی تولید می شوند. هر کدام از این موارد می توانند بر روی قیمت گریس پمپ بادی تاثیر بگذارند.

    بیشتر بخوانید: بهترین برند دستگاه پرچ بادی

    به عنوان مثال برخی از این پمپ ها دارای مخزن کوچکتر و برخی دیگر از مخزن بزرگتری برخوردار هستند. همچنین برخی دارای چرخ و دستگیره هستند که بر قیمت نهایی آن می افزاید. برند تولیدکننده پمپ بادی گریس از دیگر فاکتورهای تعیین کننده قیمت این محصول هستند. به عنوان مثال قیمت گریس پمپ بادی ایرانی و گریس پمپ بادی تایوانی متفاوت است. چرا که یکی تولید داخل و دیگری خارجی است و عواملی مثل نوسانات ارز به شدت بر روی محصولات وارداتی تاثیر می گذارند.

    بطور کلی قیمت این پمپ بسته به نوع، جنس بدنه، فشار ورودی، ظرفیت، مخزن، برند تولیدکننده، فشار خروجی و ... متغیر می باشد.

    گریس پمپ بادی سوماک

    انتخاب بهترین گریس پمپ بادی

    با توجه به قابلیت های این دستگاه بسیاری از صنعتگران به دنبال بهترین گریس پمپ بادی هستند. در این راستا باید بگوییم کمپانی های مختلفی در سراسر دنیا مشغول تولید این دستگاه در انواع مختلفی که به آنها اشاره شد هستند. هر کس باید نسبت به نیاز خود نوع آن را مشخص و نسبت به بودجه خود برند آن را انتخاب نماید.

    در کل گریس پمپ بادی آمریکایی و آلمانی از معروف ترین و بهترین آن ها می باشند و در داخل ایران برندهای تایوانی مانند سوماک حرف اول را می زنند، ضمن اینکه گریس پمپ های ایرانی با کیفیتی نیز در داخل ایران تولید می شوند که می توانند با قیمت مناسب تر نیاز کاربر را برطرف نماییند.

    برای خرید گریس پمپ بادی سوماک ساخت تایوان می توانید به سایت شرکت ابزارماشین مراجعه کنید و یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر

    جدیدترین محصولات