پولی کش چیست و انواع آن کدام است؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    پولی کش چیست و انواع آن کدام است؟

    پولی کش چیست

    آشنایی با پولی کش و یا به عبارت عام تر فولی کش و انواع پولی کش برای آن دسته از افرادی که در حوزه های خودروسازی، نفت و گاز و همچنین شرکت های نصب و تعمیرات مشغول به فعالیت هستند بسیار مهم است. خصوصا کاربرانی که به تازگی فعالیت خود را آغاز نمودند. در این راستا باید بگوییم پولی کش یکی از مهمترین ابزارهایی است که از آن برای جدا کردن قطعات مختلف نظیر بلبرینگ، چرخ دنده و .. استفاده می شود.

    مهمترین قابلیت پولی کش این است که می تواند تمام قطعات را بدون کوچکترین آسیب دیدگی از شفت خارج کند. نحوه کار کردن انواع پولی کش از طریق فشارهای مکانیکی یا هیدرولیکی است. با اینکه این ابزار از ظاهری ساده برخوردار است اما از آن در کارهای سخت و تخصصی مثل کارخانجات صنعتی، تعمیرگاه ها، پروژه های نفت و گاز، خودروسازی، شرکت های نصب و تعمیرات، نصب و تعمیر ماشین آلات صنعتی و سنگین مخصوص پروژه های عمرانی مثل لودر و بیل مکانیکی و ... استفاده می شود.


    خرید انواع پولی کش هیدرولیک از فروشگاه ابزار ماشین


    حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد انواع پولی کش افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

    انواع پولی کش

    پولی کش چیست؟

    پولی کش یا  PULLER دستگاهی است که از آن برای خارج کردن انواع قطعات قرار گرفته بر روی شفت استفاده می شود. از نظر ساختاری این دستگاه از یک شافت اصلی و دو یا سه بازو تشکیل شده که در طرفین دستگاه قرار دارند. همانطور که اشاره نمودیم فشارهای مکانیکی یا هیدرولیکی نیرو محرکه های این دستگاه هستند که سبب می شوند این دستگاه، فشار کششی بالایی داشته باشد.

    با این ابزار می توان قطعات مختلفی نظیر بلبرینگ پولی را جدا کرد. پولی کش را با نام های دیگری مثل فولی کش، بلبرینگ کش، بیرینگ کش (bearing puller)  و فولی دراور هم می شناسند. با توجه به قابلیت های انواع پولی کش، از این ابزار در صنایع مختلفی استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به صنایع راه سازی، خودروسازی، حمل و نقل و ترابری، پتروشیمی، تعمیرگاه ها، تعمیر ماشین آلات معدنی و ... اشاره نمود.

    پولی کش هیدرولیک

    بررسی انواع پولی کش

    مهم ترین سوالی که در ارتباط با پولی کش ها مطرح می شود، این است که انواع پولی کش کدام است؟

    ابزارهای پولی کش به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که شامل پولی کش دستی و هیدرولیکی می باشد. طبیعتا هر کدام از این دستگاه ها کاربردها و ویژگی های خاص خود را دارند. البته انواع پولی کش را به نام های دیگری هم می شناسند. مثلا دستگاه پولی کش دستی به نام مکانیکال و دستگاه هیدرولیکی، با نام پولی کش روغنی شناخته می شوند.

    پولی کش دستی یا مکانیکال خود به دو نوع دو شاخه و سه شاخه تقسیم می شود. از طرف دیگر، پولی کش های هیدرولیکی نیز براساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی می شوند که سبب شده این نوع پولی کش نیز دارای انواع مختلفی باشد. وزن و نوع تیپ یا پمپ از مهمترین فاکتورهای تقسیم بندی پولی کش های هیدرولیکی است.

    به این صورت که این نوع پولی کش از نظر وزن در انواع 5 الی 100 تن در بازار موجود است. همچنین از لحاظ نوع پمپ یا تیپ به انواع پمپ سر خود و پمپ جدا تقسیم می شود.

    پولی کش دستی

    پولی کش دستی

    یکی از انواع پولی کش ها پولی کش دستی یا (MECHANICAL PULLER) است. همان طور که از نام این ابزار مشخص است به کمک نیروی مکانیکی کار می کند. این نوع ابزار پولی کش در دو نوع دو شاخه و سه شاخه در بازار موجود می باشد. این دستگاه را بر اساس ویژگی های ساختاری هم تقسیم بندی می کنند. به همین دلیل پولی کش های دستی دو شاخ در دو نوع ریلی و مفصلی هم موجود می باشند.

    از دیگر ویژگی های این ابزار می توان به تعداد و نوع بازوهای آن اشاره کرد. به این صورت که متشکل از دو یا سه بازو کشنده  (JAW)و همچنین یک پایه نگهدارنده  (CROSS BEAM)می باشد. این پایه و بازوها بر پشت پولی یا قطعه ای که بر روی شفت قرار دارد و باید خارج شود قرار می گیرد. سپس با کمک نیروی مکانیکی، قطعه مورد نظر از شفت خارج می شود.

    تمام پولی کش های دستی دارای سایزبندی های مختلف هستند که این سایزبندی ها بر اساس سایز دهانه تعیین می شود. بنابراین، بر اساس سایز کارگیر دهانه، سایزبندی های انواع پولی کش دستی متغیر می باشد.

    اگر بخواهیم به طور واضح تر در مورد این سایزبندی ها صحبت کنیم باید بگوییم سایز پولی کش های دستی بین 1 تا 6 می باشد که هر کدام از شماره ها معادل 10 سانتیمتر می باشد. لازم به ذکر است بدانید سایز پولی کش ها ارتباط مستقیم با سایز بازوها دارد. به این صورت که با افزایش سایز پولی ها سایز بازوها نیز زیاد می شود. این تغییر به این دلیل است که دستگاه پولی کش بتواند توان و نیروی کافی برای کشیدن قطعات را داشته باشد.

    پولی کش دستی سه شاخه

    ویژگی های پولی کش دستی سه شاخه

    در حال حاضر، پولی کش های دستی سه شاخه معروف تر و رایج تر از نوع دیگر می شوند و معمولا به خریداران پیشنهاد می شود. چرا که این مدل پولی کش می تواند بیشتر با قطعه مورد نظر درگیر شود و آن را با امنیت، قدرت و اطمینان بیشتری خارج کند. به طور کلی مزایای پولی کش دستی سه شاخه بیشتر از نوع دو شاخه است. البته برای استفاده از این ابزار، نیازمند محیط کاری بزرگ می باشید.

    بنابراین اگر از چنین محیطی برخوردار هستید حتما نوع سه شاخه را انتخاب کنید. بازوها و اتصالات این مدل پولی کش دستی را از فولاد می سازند. به همین دلیل در زمان کار کردن به هیچ وجه خم نمی شوند و استحکام بالایی دارند. از دیگر مزایای پولی کش دستی سه شاخه داشتن طراحی ساده و کارایی آسان است.

    پولی کش هیدرولیک

    پولی کش هیدرولیک 

    پولی کش هیدرولیکی یا (HYDRAULIC PULLER)  از دیگر انواع پولی کش است که یکسری شباهت ها به نوع دستی دارد. به عنوان مثال نحوه جداسازی قطعات از شفت یا نحوه قرارگیری آن بمانند پولی کش دستی است. اما در نحوه وارد کردن نیرو با هم متفاوت است. این عامل تنها تفاوت این دو نوع پولی کش می باشد.

    همانطور که از نام این پولی کش مشخص است این دستگاه برای وارد کردن نیرو از نیروی هیدرولیکی استفاده می کند. در صورتی که در نوع دستی از رزوه با نیروی دست بهره گرفته می شود. طبیعتا فشار و سرعت نیروی هیدرولیکی بیش تر از دستی است. به همین دلیل کاربرانی که سرعت عملکرد حین کار کردن برایشان حائز اهمیت است این نوع پولی کش را انتخاب می کنند.

    سایزبندی های این مدل نیز بزرگتر از نوع دستی است. از دیگر ویژگی های پولی کش هیدرولیکی می توان به تنوع آن ها بر اساس وزن (میزان فشار بر روی شفت) اشاره کرد. در حال حاضر، تولیدکننده ها این محصول را در وزن های مختلفی طراحی و تولید می کنند که از جمله آن ها می توان به وزن های ۴، ۸، ۱۰، ۱۲، ۲۰، ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ تن اشاره کرد.

    تنوع این مدل فقط به وزن محدود نمی شود بلکه از نظر ساختاری هم متنوع می باشد. به این صورت که به دو دسته پمپ سر خود و پمپ جدا تقسیم می شود. مدل سر خود دارای پمپ، جک و سیستم انتقال دهنده یکپارچه است. این مدل نیاز به سرویس و نگهداری خاصی ندارد. اما به مرور ممکن است دچار مشکلاتی نظیر نشت روغن یا استهلاک شود.

    اما مدل پمپ جدا نیازمند نگهداری خاصی است و نیازمند استفاده از تعویض یا شارژ روغن و همچنین شیلنگ دستگاه می باشد. اگر می خواهید دستگاه شما عمر طولانی تر داشته باشد حتما این موارد را جدی بگیرید.

     

    ویژگی های انواع پولی کش هیدرولیکی

    از دیگر ویژگی های پولی کش هیدرولیکی می توان به ایمنی بالا، قابلیت چرخش 360 درجه، استفاده راحت، داشتن بازوهای فولادی با قابلیت کار کردن همزمان، سرعت بالاتر نسبت به مدل دستی، طول عمر بیشتر به دلیل استفاده از فولاد ضد زنگ و فولاد تقویت شده در زمان ساخت و عدم خم شدن و منحرف شدن بازوها در حین کار اشاره کرد.

    همچنین این نوع دستگاه پولی کش به دلیل داشتن سایزبندی های بزرگ قابلیت استفاده در تناژهای بالا و سایزهای بزرگ دارند.

    انواع پولی کش هیدرولیکی

    نحوه کار با پولی کش هیدرولیکی

    درباره نحوه کار پولی کش باید گفت که انواع پولی کش چه از نوع دستی و چه هیدرولیکی طراحی ساده ای دارند. این طراحی ساده سبب شده نحوه کار این دستگاه نیز آسان و بدون کوچکترین پیچیدگی باشد. برای استفاده از انواع پولی کش باید سایز دستگاه پولی با نقطه تکیه گاه و قطعه مورد نظر با هم متناسب باشند. سپس بازوی دستگاه پولی کش باید پشت پولی یا بلبرینگ که روی شفت قرار دارد، قرار گیرد و با فشار شفت وسط پولی کش به روی شفت دستگاه مورد نظر، پولی یا بلبرینگ به سمت بیرون کشیده شود.

    برای اینکه مطمئن شوید قطعه مورد نظر بدون آسیب دیدگی و در امنیت کامل خارج می شود دقت کنید تمام فک های دستگاه، کاملا با پولی درگیر شده باشند باشند. همچنین باید توجه کنید تمام نیروی مورد نیاز را نباید به یکباره به دستگاه وارد کنید چرا که در این صورت دستگاه نمی تواند به حالت اولیه خود برگردد. در چنین مواقعی، قطعات دچار آسیب دیدگی می شوند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر

    جدیدترین محصولات