آموزش نحوه نگهداری از دریل شارژی

آنچه در این مقاله میخوانید
    آموزش نحوه نگهداری از دریل شارژی

    نحوه نگهداری دریل شارژی

    ما قصد داریم تا در این مقاله، آموزش نحوه نگهداری دریل شارژی را برای مخاطبان عزیز شرح دهیم. دریل‌های شارژی یک انتخاب مناسب و جایگزین مطلوبی برای دریل‌های برقی هستند. وجود باتری در این نوع دریل‌ها باعث می‌شود تا عملکرد خوب و مطلوبی از خود نشان دهند.

    به همین خاطر توصیه اکید به حفظ و نگهداری از باتریِ دریل شارژی می‌شود. تنها در این صورت است که کیفیت دریل، افزایش یافته و طول عمر باتری نیز، بیشتر خواهد شد. مقاومت و دوام بالای باتری در نهایت سبب می‌شود تا عملکرد موتور دریل شارژی قابل قبول بوده و هدفی را که کاربر به دنبال آن است، محقق نماید.


    خرید انواع دریل شارژی از فروشگاه ابزار ماشین


    نحوه نگهداری دریل شارژی

     اگر به نحوه نگهداری دریل شارژی دقت و توجه ویژه‌ای صورت گیرد، هر زمان که به این ابزار کاربردی نیاز داشتید، پروسه کار و فعالیت شما هموارتر خواهد شد. مراقبت و محافظت از ابزارهای مورد نیاز در نهایت به نفع خودمان است چرا که تمام کارها، روند سریع و مطلوبی پیدا می‌کنند.

    اگر بعد از یک بار استفاده از ابزارهای مورد نیاز مانند دریل شارژی آن را به حال خود واگذاریم، مطمئن باشید به خاطر بودن در مکان‌های نامناسب که شاید رطوبت و گرد و خاک دارند، کیفیت خود را از دست داده و عملا هیچ کاربردی برایمان نخواهند داشت.

    با این حساب، منظور از نحوه نگهداری دریل شارژی، توجه به این موارد جزئی و کوچک تا موارد اساسی و بزرگ است.

    وجود دریل شارژی در کارگاه‌های کوچک و ساختمان‌هایی که در آن، صاحب خانه علاقه زیادی به کارهای فنی دارد، به عنوان یک ابزار مهم و ضروری خواهد بود. چرا که، در جهت انجام کارهای مختلف صنعتی و فنی می‌توان از آن استفاده کرد. با این حساب اگر تمایل به خرید یکی از دریل‌های شارژی برای انجام عملیات ساختمانی دارید بهتر است نحوه نگهداری از آن را نیز به طور کامل آموزش ببینید.


    بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل شارژی


    چرا نحوه نگهداری دریل شارژی مهم است؟

    اگر توجه کاملی به این موضوع صورت نگیرد، مطمئن باشید که در زمان اوج کار و فعالیت، مشکل عمده‌ای برای دریل پیش آمده و این موضوع شما را از ادامه فعالیت بازمی‌دارد. دلیل تاکید بر نحوه نگهداری دریل شارژی علاوه بر افزایش کارایی بالای آن، به خاطر حفظ تمام گارانتی‌ها و ضمانت نامه‌های آن است. چرا که اگر یک محصول کارایی ضعیفی به واسطه نگهداری نادرست کاربر داشته باشد، تمام ضمانت‌ها و گارانتی‌ها از آن ساقط خواهد شد.

    به بیان ساده‌تر افراد با بی‌دقتی خود، حق طبیعی که استفاده از خدمات پس از فروش است را از دست می‌دهند. به همین خاطر صدمات مالی و زمانی متوجه افراد خواهد شد. ممانعت از سرعت در کار و توقف‌های وقت و بی وقت و پرداخت هزینه‌های مازاد به منظور تعمیر و نگهداری موجب بروز ضررهای زمانی و مالی می‌شود.

    چگونه از دریل شارژی نگهداری کنیم؟

    راهنمای نگهداری از دریل شارژی

    نظم و دقت بالا در هر کاری باعث می‌شود تا ابزارهای مورد استفاده در آن کار، کارایی مضاعفی از خود نشان دهند. در مورد نحوه نگهداری دریل شارژی نیز توجه به مکان نگهداری آن از مهمترین نکات است.

    مکان نگهداری دریل شارژی باید چگونه باشد؟

    جعبه مخصوصی برای قرار دادن دریل شارژی وجود دارد که می‌توانید بعد از تمام شدن کار خود با دریل، آن را در محفظه مخصوص خود بگذارید. در این صورت هیچ گردوغبار و آلودگی متوجه ابزار شما نخواهد بود.

    شکاف‌ها و سوراخ‌های بسیار ریزی روی دریل شارژی وجود دارند که اگر گردوغبار وارد آنها شود، کارایی ابزار تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. البته اگر چنین جعبه پلاستیکی برای دریل تعبیه نشده باشد، خودتان می‌توانید دست به کار شوید و یک مکان مناسب برای این ابزار کاربردی بسازید یا اینکه نوع مناسب آن را از مراجع معتبر و فعال در این زمینه سفارش دهید.

    علاوه بر این، خشک بودن مکان نگهداری دریل شارژی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است. همانطور که گردوغبار و آلودگی، ضررهای فراوانی برای دریل دارند، نفوذ نم و رطوبت به داخل دریل نیز به همان اندازه خطرناک و مخرب خواهد بود.

    گاهی اوقات، افراد به منظور کار در زیر باران و برف از محلول‌های ضد آب برای مرطوب نمودن دریل استفاده می‌کنند. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که با این کار، علاوه بر آسیب تدریجی به دریل، ضمانت و گارانتی را نیز از آن ساقط می‌کنید. نفوذ رطوبت و آب به داخل دریل شارژی باعث می‌شود تا چاک‌ها و قطعات متحرک آن زنگ زده و مسدود شوند. این حالت به تدریج پیشرفت کرده و منجر به مسدود شدن موتور خواهد شد.

    در ادامه به چند مورد مهم درباره نحوه نگهداری دریل شارژی اشاره خواهیم کرد.

    دور نگه داشتن دریل شارژی از گرما

    امکان دارد شما به نحوه نگهداری دریل شارژی آگاه باشید و بدانید که باید دریل را دور از رطوبت و گردوغبار و مکانی خشک قرار دهید. ولی آیا می‌دانید که گرما و حرارت بیش از حد هم برای دریل نامناسب است؟

    صدمه به باتری و احتمال منفجر شدن در این مورد بیش‌تر از موارد قبلی است. با این حساب، تابش مستقیم خورشید به دریل شارژی، خطر انفجار و آسیب را به همراه دارد. اگر در زیر زمین و در کنار وسایل گرمایشی عملیات مختلفی با دریل شارژی انجام می‌دهید توجه به این نکته را در اولویت قرار دهید. 

    دریل شارژی ماکیتا

    قرار دادن دریل در سطحی صاف، تمیز و با دمای متعادل

    امکان دارد بخواهید که در خارج از ساختمان عملیات حفاری را انجام دهید. به همین خاطر توصیه می‌شود اگر کارتان با دریل تمام شد آن را روی زمین نگذارید. چرا که در اینصورت امکان کثیف شدن دریل با گل، خاک و زباله‌های موجود بر روی زمین وجود دارد. اگر یک تکه پارچه برزنتی و یا ورق پلاستیکی به همراه داشته باشید، مطمئنا محافظت مطلوبی از دریل شارژی انجام خواهد گرفت. شرایط آب و هوایی سرد ضربه جبران ناپذیری به دریل شارژی وارد می‌کند.

    همانطور که دما و حرارت بالا آسیب زیادی به این ابزار وارد می‌کند، در مورد شرایط آب و هوایی سرد نیز این امکان وجود دارد. بنابراین برای اینکه نحوه نگهداری دریل شارژی در این نوع شرایط هوایی را بدانید، به ادامه متن توجه نمایید.

    دمای پایین و سرد حتی در زمانی که باتری پر است، باعث تخلیه شدن آن شده و عملاً دریل را از کار می‌اندازد. با این حساب در صورتی که مکان زندگی شما دارای آب و هوای سرد و نزدیک به انجماد است، در نظر گرفتن محفظه مناسب و مطلوب کاملا لازم و ضروری خواهد بود. پس با تمام این توصیفات متوجه می‌شویم که یک دمای متعادل را برای نگهداری دریل شارژی اختصاص دهید. نه خیلی گرم و نه خیلی سرد!


    راهکار افزایش طول عمر باتری دریل شارژی

    تمام موارد ذکر شده در بالا نحوه نگهداری دریل شارژی را به طور آسان و کاربردی برای شما ارائه می‌دهند. اما آیا می‌دانید بعد از توجه به این موارد برای افزایش طول عمر باتری دریل باید چه کارهایی انجام داد؟

     افزایش طول عمر باتری دریل شارژی

    داشتن شارژ منظم، تضمین کننده طول عمر دریل شارژی

    بعد از توجه به موضوع نحوه نگهداری دریل شارژی حال به ارائه نکات مهم در خصوص افزایش طول عمر باتری می‌پردازیم که به نظر می‌رسد، با شارژ مناسب و منظم مرتبط باشد.

    همانطور که می‌دانید دریل‌های شارژی به جای برق از باتری استفاده می‌کنند. پس بدیهی است که توجه ویژه‌ای به باتریِ این ابزار داشته باشید. باتری‌های مورد استفاده برای دریل شارژی از نوع لیتیومی یون، نیکل کادمیم و نیکل هیدرید فلز است.

     هر کدام از این باتری‌ها مشخصات مخصوص به خود را دارند و نحوه نگهداری دریل شارژی با هر یک از این باتری‌های مخصوص متفاوت است. یک مورد مشترک که باید در تمام این باتری‌های دریل شارژی به آن توجه کنید تمام شدن کامل شارژ باتری و سپس شارژ نمودن آنها است. به بیان ساده‌تر، در باتری‌های دریل شارژی باید صبر کنید تا باتری کاملا تخلیه شود سپس اقدام به شارژ کنید. ذکر این نکته ضروری است که دریل‌های شارژی حتی اگر بدون استفاده هم بمانند تخلیه شارژ خواهند داشت.   

    دمایی که باتری شارژ می‌شود با دمای اتاق هماهنگ باشد

    اگر مجبور هستید دریل را برای مدت زیادی در هوای سرد یا گرم مورد استفاده قرار دهید بلافاصله بعد از اتمام کار خود، آن را به شارژ موجود در اتاق متصل نکنید. ابتدا صبر کنید تا دمای دریل با دمای محیط هماهنگ شود. سپس اقدام به شارژ نمایید. چرا که در غیر اینصورت عمر باتری کاهش پیدا می‌کند.

    تنظیمات دریل شارژی را بررسی کنید

    در موضوع نحوه نگهداری دریل شارژی، توجه به تنظیمات ابزار نیز یکی از موارد مهم برای افزایش طول عمر آن است. توجه به تنظیمات سرعت و توان فعالیت دریل هرازچندگاهی لازم و ضروری است. به بیان ساده‌تر، در برخی دریل‌های شارژی، وجود سنسور دما توجه به این تنظیمات را آسان و ساده کرده است.

    حال سنسور دما چیست؟ زمانی که افراد در دمایی که مناسب دریل نیست کار می‌کنند این سنسور به طور خودکار فعال شده و هشداری در این باره می‌دهد.

    استفاده از شارژرهای مناسب و استاندارد

    اگر می‌خواهید عمر باتری دریل شارژی خود را افزایش دهید، سعی کنید تا از شارژرهای استاندارد که مخصوص ابزار مورد نظر است استفاده کنید. به عبارتی همان شارژری که در زمان خرید دریل شارژی به شما ارائه می‌دهند باید، تنها منبع تغذیه دریل باشد. علاوه بر این، ولتاژ پایین مناسب‌ترین ولتاژی است که باید برای باتری‌های لیتیوم در نظر گرفته شود. 

    نکات نگهداری از دریل شارژی

    در زیر نکات مهم برای نحوه نگهداری از دریل شارژی آمده است:

    روغن کاری مناسب

    اولین و مهمترین نکته که به نحوه نگهداری دریل شارژی هم مرتبط می‌شود، توجه به روان بودن مته دریل است. برای این کار بهتر است روغن کاری آن را به صورت مرتب و روتین انجام دهید. در صورتی که توجهی به این موضوع نشود، قسمت‌های فلزی مته، رنگ مات به خود می‌گیرند و این امر در نهایت به خرد شدن آن منجر خواهد شد. علاوه بر این، عمر چاک نیز کاهش می‌یابد.

    به منظور روغن‌کاری مته، بهتر است چاک را باز کنید. مقداری روغن روان کننده تهیه کرده و درون چاک بریزید. سپس از طریق باز و بسته کردن چاک مطمئن شوید که روغن کاری به صورت یکنواخت انجام شده است. برای اینکه روغن مازادی باقی نماند، با پارچه نرم اقدام به تمیز کردن آن کنید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که میزان متعادلی از روغن روان کننده استفاده کنید. چرا که، استفاده بیش از حد از آن موجب تجمع چربی شده و کار را مشکل می‌کند.

    کار کردن با دریل شارژی

    کار کردن با دریل شارژی به چه صورت است؟

    نوع کار کردن با دریل شارژی نیز در موضوع نحوه نگهداری دریل شارژی قابل توجه است. به طور مثال اگر ندانید که دریل را باید به چه صورت مورد استفاده قرار دهید، مطمئن باشید که ناخواسته طول عمر آن را کاهش می‌دهید. برای اینکه اطلاعات درستی در این زمینه داشته باشید به نکات زیر توجه نمایید:

    • اگر می‌خواهید سطحی را سوراخ کنید، حتما مته را عمود بر آن سطح قرار دهید. در این صورت سوراخ ایجاد شده هم منظم و درست بوده و به مرور زمان نیز، چاک ضعیف نخواهد شد.
    • نکته بعدی توجه به محکم بودن دریل و سطح در موقعیتی است که قرار دارند. به بیان ساده‌تر؛ مته را به یک دست محکم گرفته و سطح را نیز با دست دیگر در جای خود ثابت نگه دارید. اگر نمی‌توانید این دو کار را با هم انجام دهید، پس بهتر است از شخص دیگری در این رابطه کمک بخواهید.
    • سوراخ نمودن شل باعث کنده شدن و تخلیه مضاعف قسمت‌های داخلی مته خواهد شد. تنظیمات مربوط به سرعت را مورد بررسی قرار دهید. به نظر می‌رسد هر نوع حفاری تنظیمات اختصاصی دارد. اکثر دریل‌های شارژی سرعت و گشتاور متغیر دارند. پس باید از این قابلیت استفاده کرده و متوجه تغییرات مربوط به حفاری خود شوید.   

    طرز نگهداری از دریل شارژی

    رعایت نکات مهم که در دفترچه نحوه نگهداری دریل شارژی آمده است

    علاوه بر رعایت این نکات، یکسری توجهات مهم و ضروری نیز در دفترچه راهنمای دریل شارژی درج شده است که دقیقا نحوه نگهداری دریل شارژی را به طور آسان و قابل فهم ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، توجه به شارژ 12 ساعته قبل از اولین استفاده، استفاده منظم از باتری به منظور افزایش طول عمر آن، دقت در جابه‌جایی باتری‌های لیتیومی، توجه به عدم برخورد قسمت‌های مثبت و منفی باتری لیتیومی و نکاتی مانند اینها در دفترچه راهنمای محصول درج شده است.

     

    تمیز کردن شیارهای تهویه دریل شارژی

    وجود شیارهای تهویه در دریل‌های شارژی باعث می‌شود تا به تدریج و با کار مداوم نیاز به تمیز کردن داشته باشد. برای اینکه صدمه‌ای هم در حین تمیزکاری به دریل وارد نشود بهتر است از بادگیری و فشار هوا برای تمیز کردن استفاده شود. توجه داشته باشید که به هیچ وجه از برس‌ها به این منظور استفاده نکنید. چرا که ممکن است وضعیت را بدتر کنند.

    عدم استفاده از دریل شارژی به صورت پیوسته و یکسره

    اگر حفاری را در عملیات گسترده انجام می‌دهید بهتر است دریل را به طور تمام وقت مورد استفاده قرار ندهید. استفاده مستمر و مداوم از آن علاوه بر آسیب به سلامتی، موجب گرم شدن موتور شده و صدمات زیادی به دریل وارد می‌کند.   

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر

    جدیدترین محصولات