با آچار ترکمتر چگونه کار کنیم؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    با آچار ترکمتر چگونه کار کنیم؟

    آچار ترکمتر ابزار ویژه‌ای برای سفت‌کردن پیچ‌ و مهره‌ها در سطوح مشخص است. از این ابزار در سراسر دنیا برای کار روی اتومبیل و دوچرخه استفاده می‌شود. آچارهای ترکمتر با دست تنظیم می‌شوند، بنابراین برای کار کردن به ابزار دیگری نیاز ندارید. برای استفاده از آچار ترکمتر، دسته را تنظیم کرده و روی سطح خاصی از گشتاور تنظیم کنید. با استفاده از سفت‌کننده انتهای دسته، آچار را در جای خود قفل کنید. سپس آن را روی سوکت، مهره یا پیچ قرار دهید و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سفت شود. وقتی کارتان تمام شد، تنظیمات روی دسته را به صفر برگردانید و آن را در جایی امن قرار دهید. آچار ترکمتر خود را حداقل یک بار در سال کالیبره کنید. در این مطلب می‌خواهیم در مورد نحوه کار با آچارهای ترکمتر به دو صورت صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

     

    روش تنظیم آچار ترکمتر

    ۱. پیچ سفت‌کننده انتهای دسته آچار را شل کنید

    سفت‌کننده را در انتهای دسته آچار خود پیدا کنید. معمولاً به شکل یک کلاهک پلاستیکی یا فلزی است که در انتهای آچار قرار دارد. اغلب، رنگ این قسمت با بقیه قسمت‌های آچار متفاوت است. آن را با دست در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شل شود و بتوانید تنظیمات آچار را تغییر دهید. نیازی نیست آن را از روی آچار خود بردارید، فقط آن را شل کنید.

    ۲. قسمت اندازه‌گیری گشتاور را روی آچار خود بیابید

    قسمت اندازه‌گیری گشتاور را روی آچار خود بیابید. ۱ مجموعه اعداد بزرگ‌تر و ۱ مجموعه اعداد کوچک‌تر روی بدنه آچار وجود خواهد داشت. اعداد کوچک‌تر واحدهای کوچک‌تر و اعداد بزرگ‌تر واحد‌های بزرگ‌تر هستند.

    گشتاور بر حسب فوت پوند (lb.ft) یا كیلوگرم متر (Kg.m) یا نيوتن متر (N.m) اندازه‌گیری می‌شود. اعداد کوچک‌تر، اندازه‌گیری بر حسب فوت پوند (lb.ft) است. اعداد بزرگ‌تر، اندازه‌گیری بر حسب كیلوگرم متر (Kg.m) است.

    ۳. دسته را بچرخانید تا تنظیم گشتاور روی آچار کم یا زیاد شود

    در حالی که سفت‌کننده انتهای دسته، شل شده است، بدنه آچار را با دست خود محکم کنید. دسته را می‌توانید در جهت عقربه‌های ساعت یا در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. هنگامی که به علامت مورد نظر رسیدید، چرخاندن دسته را متوقف کنید. به یاد داشته باشید که برخی از دسته‌های آچار ترکمتر به جای اینکه در جای خود بپیچند، بالا و پایین ‌می‌روند.

    نکته: برای تعیین اینکه تنظیم یک مهره یا پیچ به چه مقدار گشتاور نیاز دارد، به کتابچه راهنمای ماشین یا دوچرخه خود نگاه کنید. هیچ استاندارد جهانی برای تنظیمات گشتاور در وسایل نقلیه وجود ندارد.

     

    ۴. دسته را بچرخانید تا تنظیمات جزئی انجام شود

    همان‌طور که دسته را به آرامی می‌چرخانید، اعداد را دنبال کنید. با چرخش در جهت عقربه‌های ساعت، این عدد افزایش می‌یابد. همچنین اگر دسته را در جهت خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، عدد کاهش می‌یابد.

    ۵. برای تعیین گشتاور کل، رقم کوچک‌تر روی دسته را به عدد روی علامت بزرگ‌تر اضافه کنید

    هنگامی که ارتفاع دسته را تنظیم کردید، گشتاور کل را محاسبه کنید تا مطمئن شوید که تنظیم شده است. علامت روی دسته را با عدد مشخص شده روی صفحه جمع کنید تا گشتاور را به دست‌ آورید. بنابراین، اگر صفحه ۴ و دسته ۵۰ را نشان دهد، گشتاور کل ۵۴ فوت پوند (۷۱۸ متر کیلوگرم) است.

    ۶. پیچ سفت‌کننده را بچرخانید تا محکم شود

    برای قفل کردن تنظیمات گشتاور در آچار، باید پیچ سفت‌کننده را محکم کنید. پیچ را با دست در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا دیگر حرکت نکند. این کار دسته را در جای خود قفل می‌کند.

    روش ۲. سفت کردن پیچ و مهره‌ها

    ۱. سوکت را روی سر آچار قرار دهید

    برای استفاده از آچار ترکمتر خود، سوکتی با بکس مناسب با آن را با دست روی درایو ترکمتر قرار دهید.

    ۲. مهره یا پیچ را با دست بچرخانید تا پیچ روی رزوه بسته شود

    مهره یا پیچی را که می‌خواهید سفت کنید روی رزوه پیچ قرار دهید. مهره یا پیچ را با انگشتان خود در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا زمانی که پیچ بر روی رزه بسته شود. مهره یا پیچ را بچرخانید تا جایی که دیگر با دست نچرخد.

    ۳. سوکت را در بالای مهره یا پیچی قرار دهید که در حال سفت کردن آن با دست بودید

    در حالی که مهره یا پیچ روی رزوه تنظیم شده است، دسته آچار ترکمتر را در دست آزاد خود بگیرید و برای هدایت سوکت روی مهره یا پیچ استفاده کنید و آچار را روی مهره یا پیچ بچرخانید.

    ۴. دسته آچار را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مهره یا پیچ سفت شود

    دسته را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مهره یا پیچ سفت شود. تقریباً تمام آچارهای ترکمتر دارای عملکرد برگشت خودکار(جغجغه) هستند، بنابراین نیازی به برداشتن و دوباره قرار دادن آن‌ها روی مهره یا پیچ نیست. برای این نوع آچار، کافی است آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید تا دوباره تنظیم شود.

    اگر وقتی دسته آچار را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید، صدای کلیک یا سوئیچ بیاید، یک آچار ترکمتر جغجغه ای دارید.

    ۵. وقتی آچار صدای کلیک داد یا از حرکت باز‌ایستاد، چرخاندن آن را متوقف کنید

    اگر وقتی آچار را در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید، صدای کلیک داد، سفت کردن مهره یا پیچ را متوقف کنید. صدای کلیک نشان می‌دهد که به سطح گشتاور مورد نظر خود رسیده‌اید. 

    روش ۳. نگهداری از آچار

    ۱. پس از پایان استفاده از آچار، آن را به حالت صفر برگردانید

    وقتی استفاده از آچار را تمام کردید، هر دو تنظیمات صفحه را روی دسته به حالت صفر برگردانید. اگر تنظیمات را بالاتر از صفر قرار دهید، به مرور زمان کالیبراسیون آچار را از بین خواهید برد.

    ۲. پیچ و مهره‌های کثیف یا زنگ‌زده را تمیز کنید

    اگر پیچ و مهره‌های کثیف را تمیز نکنید، خیلی راحت به آچار خود آسیب رسانده‌اید. بنابراین قبل از اتصال آچار، هر پیچ یا مهره‌ای را که می‌خواهید سفت کنید، با یک حوله یا پارچه تمیز کنید.

    ۳. حداقل سالی یک‌بار آچار خود را کالیبره کنید

    به‌طور کلی باید یک‌بار در سال یا یک‌بار در هر ۵۰۰۰۰ کلیک، کالیبراسیون انجام دهید. اگر هر روز برای پیچ و مهره های کار کرده و زنگ زده  از آچار ترکمتر استفاده می‌کند، احتمالاً بعد از ۸ تا ۱۰ ماه به ۵۰۰۰۰ کلیک می‌رسید که باید کالیبراسیون را انجام دهید.

    برای مشاهده منبع مقاله کلیک کنید.

    فیلم زیر کار کردن با ترکمتر (مطالب بالا) را نمایش می دهد.

     
    بیشتر بخوانیم : راهنمای خرید ترکمتر
    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    هادیان
    1401/04/20 13:58

    سلام خسته نباشید
    ممنونم از مطلب خوب و آموزندتون. یه سوال دارم من یه ترکمتر خریدم توی تنظیم به مشکل می خورم که چجوری نیوتن متر را به کیلوگرم تبدیل کنم لطفا راهنمایی کنید

    مدیر ارشد
    1401/04/21 14:05
    پاسخ به:هادیان

      سلام ممنون از شما. در مورد سوالتون عرض کنم که ساده ترین راه برای تبدیل کیلوگرم متر به نیوتن متر کافیه یه صفر از عددتون کم کنید و برعکس برای تبدیل نیوتن متر به کیلوگرم متر یه صفر به عددتون اضافه کنید و روش دیگه 

    که دقیق تر به نتیجه میرسونه شمارو سایت
    www.kitset.ir

    جدیدترین محصولات