راهنمای خرید آچار ترکمتر

آنچه در این مقاله میخوانید
    راهنمای خرید آچار ترکمتر

    آچار ترکمتر

    ترکمتر چیست؟

    ترکمتر نوعی آچار حرفه ای برای بستن پیچ و مهره با میزان گشتاور مشخص است. در واقع آچار ترکمتر ابزار دقیقی است که کار سنجش گشتاور و اعمال آن را برای رسیدن به نتیجه انجام می دهد. برای استفاده از ترک متر شما ابتدا باید از میزان گشتاور پیچ یا مهره مورد نظر اطلاع داشته باشید و سپس با ترکمتر مناسب آن پیچ را در محدوده گشتاور تعیین شده سفت کنید. جهت خرید ترکمتر از سایت ابزار ماشین روی لینک کلیک کنید.

    این ابزار در بازار با اسامی مختلفی مثل آچار ترک، ترک رنچ، گشتاورسنج و غیره نیز شناخته می‌شود و دارای یک شاخص خاص است که با کمک آن می‌توان به‌راحتی گشتاور لازم را تنظیم کرد. واحد شاخص این آچار بسته به برند و کشور تولیدکننده می‌تواند متفاوت باشد. مطابق استاندارد جهانی واحد گشتاور، نیوتن در متر است اما در برندهای کشور انگلیس یا آمریکا برخی مواقع واحد شاخص این ابزار عوض‌شده و طبق اینچ در پوند یا فوت در پوند تعیین می‌شود.

    لازم به ذکر است که دقت اندازه‌گیری هر آچار طبق برند و رنج استفاده متفاوت و مخصوص به خود است. همچنین ممکن است در یک گشتاور دارای یک دقت خاص باشد و در گشتاور دیگر دقت متفاوت دیگری، اما به‌طورکلی میزان تحمل (تلورانس) این خطا بین 1 الی 5 درصد است.

    کاربرد آچار ترکمتر

    از این ابزار برای کارهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. برای مثال در بیش‌تر شغل‌ها و صنایع مثل صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، ساخت‌ و ساز ماشین آلات و حتی  تعمیر و نگهداری منزل از آن استفاده می‌کنند.

    استفاده از این آچار برای کارهایی که لازم است در آن‌ها پیچ و مهره‌ها به میزان گشتاور تعریف شده بسته شوند بسیار مهم است. این ابزار به افراد این قابلیت را می‌دهد که میزان فشاری که بر روی اتصالات وارد می‌شود را کنترل کرده تا از این طریق از مطابقت داشتن مشخصات توصیه ‌شده برای آن کار اطمینان پیدا کنند. برای مثال در صنایع خودرو این مسئله بسیار مهم است که میزان گشتاور صحیحی برای همه اتصالات خودرو مورداستفاده قرار گیرد تا مشکلات فنی برای خودرو پیش نیاد و بهترین راندمان کار را داشته باشد.

    بهترین آچار ترکمتر

    در حالت کلی نمی‌توان گفت کدام‌یک از مدل‌های ترکمتر بهترین نوع آن هستند چراکه این ابزار تنوع بسیار بالایی را دارد و هرکدام از مدل‌های آن دارای کاربرد خاص و منحصربه‌فرد خود هستند، به همین دلیل می‌توان این‌طور بیان کرد که بهترین نوع این آچار، آچاری است که می‌تواند احتیاجات و نیازهای شما را در بهترین شکل پاسخ دهد و درعین‌حال دارای دقت، عملکرد، دوام، استحکام و قابلیت اطمینان بالایی باشد؛ اما اگر بخواهیم بهترین آچار ترکمتر ازلحاظ برند را بررسی کنیم می‌توانیم به برندهای ذکرشده در پایین که جزو بهترین برندهای تولیدکننده این آچار هستند اشاره‌کنیم:

    • اسناپون آمریکا (Snap on)
    • هزبرن سوئد (Hezburn)
    • بریتول انگلیس (Biritool)
    • فورس آلمان (Force)

    انواع آچار ترکمتر

    ترکمترها دارای انواع مختلفی هستند که بسته به‌اندازه و میزان مصرف به موارد ذکرشده در پایین تقسیم می‌شوند که در ادامه هرکدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

    • تقه ای
    • کمرشکن
    • ساعتی یا عقربه‌ای
    • دیجیتال
    • برقی یا شارژی
    • کرنومتری
    • جغجغه‌ای
    • بادی
    • هیدرولیک
    • شاهینی

    ترکمتر تقه‌ای:

    از این نوع ابزار در کارگاه‌های صنعتی استفاده می‌کنند. در این مدل از ترکمتر هنگامی‌که گشتاور به میزان موردنظر برسد تقه یا ضربه‌ای را احساس خواهید کرد که این تقه به معنی رسیدن گشتاور به حالت موردنظر است.

    آچار ترکمتر تقه ای

    ترکمتر کمرشکن:

    ترکمتر کمرشکن جزو ابزارهای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و می‌توان گفت زیرمجموعه‌ای از مدل تقه ای است. در بخش میانی آن لولایی تعبیه‌شده است که هنگامی‌که به گشتاور موردنظر می‌رسد، از آن نقطه موردنظر تاشده یا به‌عبارت‌دیگر می‌شکند.

    آچار ترکمتر کمرشکن

    ترکمتر ساعتی یا عقربه‌ای:

    از این نوع مدل بیش‌تر در خطوط تولید کارخانه‌ها استفاده می‌کنند و طراحی مخصوصی دارد. عقربه‌ای که بر روی این آچار قرار داده‌شده است این قابلیت را به فرد می‌دهد تا گشتاور واردشده را مشاهده کند.

    آچار ترکمتر ساعتی یا عقربه‌ای

    ترکمتر دیجیتال:

    این ابزار نیز جزو زیرمجموعه‌های مدل تقه ای است و دارای میزان دقت بسیار بالایی است. بر روی این مدل نمایشگری وجود دارد که با کمک آن می‌توان گشتاور واردشده را مشاهده کرد.

     

    ترکمتر برقی یا شارژی:

    یکی از مدل‌های دیگر، ترکمتر برقی یا شارژی است. وظیفه این ابزار مثل بقیه مدل‌های ترک متر تنظیم کردن میزان گشتاور برای بستن پیچ و مهره است اما تنها فرقی که با آن‌ها دارد این است که از این مدل بر روی دریل و پیچ‌گوشتی شارژی استفاده می‌کنند.

    آچار ترکمتر برقی یا شارژی

    ترکمتر کرنومتری:

    ترکمتر کرنومتری طراحی بسیار ساده‌ای را دارد و کار کردن با آن نیز به همین دلیل بسیار راحت است. در این مدل می‌توانید میزان گشتاور را تنظیم کنید. برای این کار صرفاً لازم است انتهای دسته را فشار داده و آن را بچرخانید. لازم به ذکر است که دستگاه ترکمتر به‌تنهایی دارای بازه‌های مختلفی است و شما با در نظر گرفتن نیاز خود نوعی از آن را باید انتخاب کنید که میزان گشتاور موردنیازتان را در بازه مربوطه داشته باشد.

    آچار ترکمتر کرنومتری

    ترکمتر جغجغه‌ای:

    شکل ظاهری این مدل شباهت زیادی به جغجغه‌های دوران کودکی دارد اما فقط به‌صورت صنعتی طراحی‌شده است.

    آچار ترکمتر جغجغه‌ای

    ترکمتر بادی:

    هنگامی‌که گشتاور موردنیاز به حدی زیاد است که از توان تحمل مدل دستی خارج‌شده است از ترک متر بادی استفاده می‌کنند. برای مثال در صنایع مختلف فولادسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی و غیره دارای کاربرد زیادی است. در اصل ترک مترهای دستی تا 3 هزار نیوتن و ترک مترهای بادی تا 80 هزار نیوتن را می‌توانند تحمل کنند و منبع تغذیه آن‌ها پمپ و کمپرسور باد است.

    آچار ترکمتر بادی

    ترکمتر هیدرولیک:

    این مدل نیز مثل مدل بادی در صنایع سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که توان و قدرت بالاتری را برای تنظیم گشتاورها دارد و در محیط‌هایی که از در آن‌ها نمی‌توان از هوا یا باد فشرده استفاده کرد از مدل هیدرولیک ترک متر کمک می‌گیرند.

    آچار ترکمتر هیدرولیک

    ترکمتر شاهینی:

    مزیت این مدل در این است که در زمان سفت کردن پیچ‌ها می‌توانید از مقدار نیروی اعمال‌شده به پیچ باخبر شوید. این مدل از ترکمتر به خاطر نداشتن فنر به کالیبراسیون کم‌تری نیاز دارد البته در هر حالت باید نکات لازم برای نگهداری درست از آن را نیز مثل مدل‌های ترکمتر رعایت کنید.

    ترکمتر شاهینی

    چگونه آچار ترکمتر را کالیبره کنیم؟

    کالیبره کردن ابزارهای تست و اندازه‌گیری حساس مانند آچار ترکمتر را بهتر است به‌منظور کالیبره کردن حرفه‌ای و درست به آزمایشگاه‌های معتبر بسپارید. آزمایش کردن ابزارها هر نوع مشکلات احتمالی را مشخص کرده و این امکان را می‌دهد تا قبل از این‌که با معضلات جدی روبرو شوید آن‌ها را تعمیر کنید. کالیبره کردن باعث می‌شود افراد از مطابقت داشتن ابزار خود طبق استانداردهای جهانی مطمئن باشند. برای انجام دادن کالیبره این ابزار نیز شرکت‌های معتبر و مختلفی وجود دارد که در شرایطی مانند عدم کالیبره یا خراب شدن ابزارهای اندازه‌گیری با کمک تست کالیبراسیون این مسئله را مشخص می‌کند. ترکمترها نیز باید بعد از 2500 الی 3000 کلیک یا چرخش کالیبره شوند. همچنین ممکن است ترک متر موردنظر در طی یک سال کم‌تر از این حد گفته‌شده استفاده شود و به آن میزان نرسد. اگرچه توصیه می‌کنیم به‌طور سالانه این ابزار را بررسی کرده و آن را کالیبره کنید تا از صحیح بودن کارکرد و میزان دقت آن اطمینان پیدا کنید.

    کالیبره کردن این آچار ضروری است؟

    برای مطمئن شدن از این‌که آچار اندازه‌گیری دقیق و قابل‌اطمینانی را انجام می‌دهد باید به‌طور منظم آن را کالیبره کرد. کالیبره کردن به‌منظور بررسی میزان دقت ابزار و همچنین تنظیم آن طبق استانداردهای جهانی انجام می‌شود. کالیبره کردن مرتب آچار ترکمتر دارای اهمیت بسیار زیادی است، چراکه در طی زمان و استفاده کردن از آن دقت آن پایین می‌آید. میزان مجاز برای خطا 5 درصد است، هر نوع خطا بیش‌تر از این مقدار عملکرد آچار را به‌طورجدی کاهش داده و تحت تأثیر قرار می‌دهد و احتمالاً باعث خرابی آن شود. توصیه می‌کنیم ابزارهای قدیمی و جدید خود را به‌صورت منظم کالیبره کنید.

    کالیبره کردن آچار ترکمتر

    نکات لازم برای نگهداری از آچار ترکمتر

    • همیشه این آچار باید کالیبره باشد. دقت کنید که افتادن آچار از دست بر روی زمین اثر بدی را بر روی کالیبره آن می‌گذارد و باعث تأثیر منفی در آن می‌شود.
    • بعد از هر بار استفاده از آچار ترکمتر باید درجه را بر روی صفر قرار دهید. این کار موجب می‌شود در زمان استفاده دوباره، آچار کالیبره باشد.
    • این آچار برای سفت کردن پیچ‌ها طراحی‌شده است. به همین دلیل به‌هیچ‌وجه نباید از آن برای باز کردن پیچ‌های قفل‌شده استفاده کنید چراکه باعث آسیب دیدن آن خواهید شد.

    درنهایت برای نگهداری درست از آچار به نکاتی مانند توجه به تنظیمات ابزار، مواظب بودن از نیفتادن ابزار به زمین، مطالعه دفترچه راهنمای ابزار، استفاده از ابزارهای مناسب برای بستن اولیه، کار کردن با آن به شکل منظم و روان، استفاده از تنظیمات پیش‌فرض کارخانه، توجه به محل گرفتن آچار، کالیبره کردن منظم آچار، نگهداری درست از ابزار و دیگر موارد توجه کنید.

    نکات مهم درباره خرید آچار ترکمتر

    ترکمترها دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام از آن‌ها دارای کاربرد مختلفی هستند. با در نظر گرفتن این مسئله و تنوع گوناگونی این ابزار و کاربردهای آن احتیاج به یک راهنمای خرید داریم. یکی از نکات مهم برای خرید این ابزار این است که در وهله اول به کاربرد و موارد استفاده از آن دقت کنید. به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن جزو دیگر مزایا و خصوصیات مهم است که مطابق استاندارهای مهم باید در ترکمترها استفاده شود.

    توجه کردن به متریال های مورد استفاده در ساخت از دیگر ویژگی‌هایی است که بهتر است حتماً در زمان خرید این ابزار به آن توجه کنید. برند سازنده نیز می‌تواند یکی از معیارهای اصلی خرید محسوب شود. در زمان خرید این آچار باید به‌تمامی این نکات دقت کنید تا بتوانید انتخاب مناسب و خوبی را طبق نیازهای خود انجام دهید. همچنین بهتر است از مدل‌های ارزان‌قیمت این آچار دوری‌کنید چراکه مهم‌ترین معیار در زمان خرید این ابزار این است که دارای تنوع و سادگی عملکرد و کاربرد باشد. 

     درنهایت برای خرید آچار ترکمتر به نکاتی مانند داشتن یا نداشتن گارانتی، میزان دقت ابزار، موارد به‌کاررفته برای ساخت، جغجغه‌ای بودن یا نبودن، داشتن جعبه، امکان یا عدم امکان مشاهده درجه‌بندی، خوش‌دست بودن و غیره توجه کنید.

    نحوه کار با آچار ترکمتر

    سخن پایانی

    آچارهای ترکمتر در صنایع و مشاغل مختلف جزو ابزارهای ضروری محسوب می‌شوند. در بیش‌تر موارد اطمینان از بسته شدن پیچ و مهره‌ها با فشار درست بسیار مهم است. صرفه نظر از این‌که از چه نوع ترکمتری استفاده می‌کنید، حتماً نوعی از آن را انتخاب کنید که بتواند احتیاجات شمارا برآورده کند. بیش‌تر آچارهای ترکمتر دارای دوام و استحکام مناسبی هستند و تا زمانی که از نکات نگهداری ذکرشده برای آن‌ها رعایت کنید می‌توانید سالیان طولانی از آن‌ها استفاده کنید. در زمان انتخاب این آچار حتماً به کاربرد موردنظر خود دقت کنید چراکه با احتمال قوی نمی‌توانید تا مدت‌های طولانی آن را عوض کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    وحید
    1401/06/23 13:24

    سلام وقت بخیر
    من میخواستم ترکمتر بگیرم فورس بگیرم یا هزبرن

    جدیدترین محصولات