هرآنچه باید درباره آچار بکس دستی و انواع آن بدانید

آنچه در این مقاله میخوانید
    هرآنچه باید درباره آچار بکس دستی و انواع آن بدانید

     

    آچار بکس چیست؟

    آچار بکس یکی از ابزارهای کاربردی و مفید است که موارد استفاده متعددی دارد. این ابزار در ظاهر یک اهرم یا دسته دارد و تعدادی آچار استوانه‌ای شکل به نام بکس که روی این دسته سوار می‌شوند. اهرم آچار بکس، که دسته بکس نامیده می‌شود، در یک سر خود زبانه‌ای سوراخ‌دار دارد که وجه داخلی این سوراخ به شکل مربع است و هم‌اندازه وجه بیرونی سری‌ها یا سوکت‌های متحرک و قابل تعویض است. این سری‌های استوانه‌ای توخالی که درواقع بکس‌ها را تشکیل می‌دهند، از یک سو به شکل مربع هستند و از سوی دیگر به اشکال مختلف که با پیچ‌ها و مهره‌های متنوع جفت می‌شود هستند. این اشکال نر یا مادگی پیچ و مهره‌های ۶ گوش، هشت گوش، دوازده گوش و ... را در سایزهای مختلف ارائه می‌کنند. وجه تسمیه مجموعه آچار بکس یا جعبه بکس درواقع همین آچارهای استوانه‌ای شکل یا بکس‌ها هستند. آچار بکس انواع مختلفی مانند آچار بکس دستی، مکانیزه، آچار بکس فشار قوی و آچار بکس دستی معمولی دارد که در ادامه سعی می‌کنیم به‌طور مختصر انواع آچار بکس دستی را معرفی کرده و ویژگی‌ها و کاربردهای هریک را بررسی نماییم. جهت خرید آچار بکس از سایت ابزار ماشین روی لینک کلیک کنید.

     

    آچاربکس‌های دستی چیست؟

    آچار بکس دستی به مجموعه کامل دسته‌بکس و بکس‌ گفته می‌شود که به فرد اجازه می‌دهد در فضایی محدود، بدون نیاز به جابجایی در محل قرارگیری پیچ و مهره مورد نظر خود را بپیچاند. درواقع کاربرد اصلی آچار بکس، ایجاد شرایط پیچاندن پیچ و مهره‌ها در موقعیتی است که دست فضای کافی برای حرکت ندارد است. بنابراین در هر فضایی که امکان بستن یا باز کردن پیچ و مهره‌ها به دلیل همین کمبود فضا با آچارهای معمولی نباشد، آچار بکس مشکل را برطرف خواهد کرد. آچاربرکس در ابتدا براساس منبع نیرویی که بکس را به حرکت در می‌آورد به دو دسته دستی و مکانیزه تقسیم می‌شود. اما آچار بکس‌های دستی به‌دلیل قیمت مناسب‌تر و البته کاربرد‌های عمومی‌تر، بیش از انواع مکانیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته برای امکان بهره‌وری بیشتر از آچار بکس دستی، آن‌ها را با ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی تولید می‌کنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

     

     انواع آچار بکس دستی

    آچاربکس‌ دستی براساس کارآیی به چند دسته تقسیم می‌شود. اما برای معرفی انواع آچار بکس دستی بهتر است تعریفی از بخش‌های مختلف این وسیله داشته باشیم. اجزای آچاربکس عبارتند از:

    • دسته (اهرم) : که درایو در انتهای آن قرار دارد و دسته بکس نامیده می‌شود.
    • درایو (رابط مربع شکل): سوکت‌ها یا استوانه‌ها روی آن سوار می‌شوند.
    • استوانه (سوکت) : سری‌های آچار بکس که قابل تعویض بوده و شبیه به آچار رینگی‌اند. این اجزا درواقع همان بوکس‌ها هستند.

     

    انواع آچار بکس دستی

    انواع آچار بکس دستی را انواع دسته بکس، درایو و سوکت‌ها یا بکس‌های آن مشخص می‌کند. همین تنوع دسته‌بندی، انواع آچاربکس دستی را بسیار زیاد خواهد کرد و گستره وسیعی را دربر می‌گیرد. به‌طوری که در انواع جعبه بوکس‌های دستی معمولا شاهد اجزایی به شرح زیر هستیم:

    • آچار بکس کوتاه یا بکس بلند (پایه بلند یا پایه کوتاه)
    • آچار بکس میلی‌متری یا بوکس اینچی با دهانه ۶، ۸، ۱۲ شیاری،
    • آچار بوکس دسته هندلی، دسته میله‌ای، دسته تاشو یا متحرک، دسته جغجغه‌ای
    • آچار بوکس با میله رابط کوتاه، متوسط یا بلند
    • آچار بوکس با واسطه‌ها و تبدیل‌های متوسط و بلند
    • آچار بوکس e، بوکس m و بوکس ستاره‌ای

    دسته آچار بکس یکی از اجزای بسیار مهم آچار بکس است که برای آشنایی بیشتر با مکانیزم ان پیشنهاد میکنیم ویدئو پایین را ببینید.

    در این بین نوع دگیری نیز به اسم پیچ‌گوشتی بوکس وجود دارد که برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. آچار شمع و آچار چرخ خودرو نیز هرکدام نوعی از آچار بوکس دستی ساده محسوب می‌شوند. در جعبه بوکس‌های مختلف، تعداد متفاوتی از این انواع  به همراه دسته‌ها، رابط‌ها و سوکت‌ها عرضه می‌شود. اینکه یک جعبه بوکس چقدر کامل باشد و چند نوع آچار بوکس دستی را در خود جای دهد با تعداد اجزای آن مشخص خواهد شد. اما به‌طور کلی در جعبه بکس شاهد مجموعه‌‌ای از جغجغه، ست بکس و میله‌ های رابط هستیم.

     

    متریال آچار بکس دستی معمولی چیست؟

    متریال آچار بوکس‌های دستی در قیمت‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. اما بوکس‌ها یا همان استوانه‌های آچار بوکس دستی معمولی، از جنس کروم وانادیوم است. رنگ این بوکس‌ها روشن و براق است. درواقع بوکس‌های ساده یا معمولی همواره به همان رنگ کرومی معروف هستند و جلایی آینه‌ای دارند. این نوع بوکس توسط نیکل آبکاری می‌شوند. جنس دسته و رابط‌ها ترکیبی از فولاد، آلیاژهای کروم و پلاستیک است. اما بدنه اصلی دسته و زبانه آچار بوکس از فلز مقاومی مانند آلاژ‌های فولاد یا کروم ساخته می‌شود. ممکن است برای راحتی کار در انتهای دسته یک پوشش پلاستیکی به‌کار رود.

     

    بوکس فشار قوی چیست و چه کارایی دارد؟

    نوع دیگری از آچار بوکس، آچار بوکس فشار قوی است. این نوع درواقع دارای بوکس‌ها یا سری‌های فشار قوی است. باید گفت آچار بوکس فشار قوی درواقع از ترکیب بوکس‌های فشار قوی با دسته‌ بوکس‌های مکانیزه شکل می‌گیرد. تفاوت اصلی بین بوکس‌های فشار قوی و بوکس‌های ساده در میزان مقاومت آن‌ها در برابر فشار وارده است. به همین دلیل از آن‌ها برای دسته‌های مکانیزه استفاده می‌شود. بوکس‌های فشار قوی، مقاومت بالاتری دارند و برای کارهای تخصصی‌تر با نیروی وارده جدی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته‌های آچار بادی، آچار هیدرولیکی و آچار برقی در کنار بوکس‌های فشار قوی قادرند گشتاور بسیار بیشتری را تولید کنند. چرا که بوکس‌های فشار قوی به دلیل نوع طراحی قادرند لرزش و ضربه‌های بسیار بیشتر و محکم‌تری را تحمل کنند. بوکس‌های معمولی تحت این فشار شکسته و خودرو خواهند شد.

    متریال بکس فشار قوی

    متریال بکس فشار قوی چیست؟

    به‌غیر از نوع طراحی بکس‌های فشار قوی، متریال آن‌ها نیز باعث می‌شود که قدرت و مقاومت‌شان بیشتر شود. همین متریال متفاوت باعث شده است که رنگ بکس‌های فشار قوی، تیره‌تر از بکس‌های ساده یا معمولی باشد. این بکس‌ها از آلیاژ کروم مولبیدن است. این اکسید سیاه رنگ مانع از خورده شده، ترک خوردن یا شکستگی بوکس‌ها در برابر فشار و ضربات بیشتر می‌شود. لازم به‌ذکر است که از بوکس‌های فشار قوی می‌توان با دسته‌های معمولی و درواقع آچار بوکس‌ دستی نیز استفاده کرد. اما مقاوت و قدرت بالای آن‌ها برای کارهای معمولی که آچار بوکس‌های دستی قادر به انجام آن‌ها هستند مورد نیاز نیست. به همین دلیل آچار بوکس‌های دستی معمولی یا ساده، بیشترین مصارف را در مورد کارهای غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای دارند. البته باید گفت، قیمت بوکس‌های فشار قوی نیز بالاتر از انواع ساده است.

     

    قیمت آچار بکس‌ دستی معمولی

    قیمت جعبه بوکس‌های دستی ساده را عوامل مختلفی تعیین می‌کند. یکی از این عوامل تعداد اجزا که شامل نوع و تعداد دسته‌ها، تعداد رابط‌ها و ست بوکس‌ها و کامل بودن آن‌ها می‌شود است. مورد دیگر برند جعبه بوکس است که تاثیر زیادی بر قیمت آن دارد. شناخته شده‌تر بودن برند، سابقه عملکردی آن‌ها و کیفیت ساخت‌شان معمولا باعث می‌شود که یک جعبه‌بکس دستی ساده یا معمولی گران تر یا ارزان‌تر باشد. از آنجا که جعبه بکس ابزاری کاربردی، بدون استهلاک و ماندگار است، معمولا توصیه می‌شود اگر قصد استفاده از آن در کارهای تخصصی را ندارید و تنها ممکن است از آن در برخی کارهای معمول کمک بگیرید، یک ست متناسب با نیاز شخصی و میان قیمت را خریداری کنید. اما اگر موارد مصرف شما بیشتر است و به عنوان ابزار مکانیکی از آن استفاده می کنید، بهتر است ست‌های کامل‌تر و معتبرتر را انتخاب نمایید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر

    جدیدترین محصولات