صافکاری PDR چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    صافکاری PDR چیست؟

    احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید شیوه های ترمیمی بدون رنگ ریشه در دوران باستان دارد. حدود قرن 3 میلادی ظروف و لوازم طلا، نقره، مس و قلع را به روش های مشابه امروز بازسازی می کردند. پس از آن صافکاری بدون رنگ توسط فرانک تی. سارجنت در سال 1931 ابداع و شروع به کار کرد. وی حتی کتابی در این خصوص با عنوان " کلید ضربه زدن به فلز " را به رشته تحریر درآورد و در آن به توضیح نحوه به کار گرفتن ابزارهای صافکاری  بدون رنگ، نحوه استفاده از آنها و حتی توضیحاتی در مورد چگونگی پیش بینی حرکت فلز را ارائه داد.

    صافکاری pdr

    تقریبا 20 سال بعد، اسکار فلایگ به سال 1960 در نمایشگاه بین المللی ورزش های موتوری که در شهر نیویورک ایالات متحده برقرار می شد اولین نمایش عمومی را ثبت کرد. وی کارمند ساده مرسدس بنز بود که وظیفه اش مراقبت از رنگ همه اتومبیل های نمایش داده شده در نمایشگاه بود. پیش می آمد که در طی بازدید روزانه خراش ها و تو رفتگی های کوچکی توسط عموم ایجاد می شد که نیاز به رنگ آمیزی مجدد داشت تا برای نمایش مطلوب روز بعد آماده باشد.

    فیلم آموزش صافکاری PDR

    بیشتر بخوانیم :  ابزار ماکیتا چیست؟

    برای اولین بار اسکار فلایگ از دسته چوبی چکش برای بیرون کشیدن یک تورفتگی استفاده کرد. پس از اتمام نمایشگاه به خانه خود در آلمان بازگشت و شروع به تدوین تکنیک ها و ابزار هایی برای ترمیم قری و فرورفتگی ها کرد. سرانجام در کارخانه مرسدس به مقام ارشد ارتقا یافت و در آنجا به عنوان " صافکار طلایی " شناخته شد و برنامه  های آموزشPDR را در کلیه کارخانه های زیر مجموعه مرسدس آغاز کرد.

    این تکنیک ها مدتها در آلمان مورد استفاده قرار گرفتند تا اینکه سرانجام بعنوان یک روش موفق برای ترمیم تورفتگی ها در سال های 1979 - 1983 در ایالات متحده تبلغیات گسترده ای در این زمینه انجام شد.

    صافکاری PDR چیست؟

    تعمیر تورفتگی بدنه خودرو که به PDR (Paintless Dent Repair) معروف است، یک فرایند نسبتا جدید برای ترمیم و از بین بردن گودی های جزئی، قری های کوچک و آسیب های ناشی از برخورد تگرگ به بدنه اتومبیل است. این روش باعث صرفه جویی در وقت و هزینه تعمیرات بدنه می شود.

    متداول ترین تکنیک های پی دی ار

     

    1- میله های صافکاری

    یکی از متداول ترین روش های صافکاری بدون رنگ یا PDR استفاده از میله های فلزی و گیره های بدنه برای بیرون کشیدن قری یا تورفتگی ها روی بدنه است. برای بیرون کشیدن، از قسمت بیرون بدنه چسب و یا برگه های مخصوصی طراحی شده است که در اثر کشش آسیبی به رنگ وارد نمی کنند و با تنظیم دقیق آنها در محل مورد نظر لکه ها و چروک های ریز و درشت به سادگی صاف می شوند. تکنسین های این رشته، می تواننند نقاط زیادی را با آنها ترمیم کنند و با استفاده از گرما (سشوار صنعتی) از ترک خوردگی یا تراشیدن جلوگیری نماید.

    صافکاری pdr چیست

    همینطور این روش به عنوان تکنیکی برای صافکاری بدون رنگ هم شناخته می شود. صافکاری بدون رنگ روشی است که در آن با دقت عمل بالای اپراتور از ریزش رنگ بدنه اتومبیل جلوگیری به عمل می آید. تا زمانی که سطح رنگ دست نخورده باشد، می توان با استفاده از PDR طیف گسترده ای از آسیب را تعمیر کرد. از این روش می توان بر روی هر نوع بدنه فلزیاز جمله آلومینیومی و فولادی استفاده کرد.

    2- تگرگ کش صافکاری

    روش دیگر که متداول ترین کاربرد عملی برای صافکاری بدون رنگ، ترمیم صدمات ناشی از تگرگ، ضربه و قری  روی درها و گلگیرها، چین و چروک های جزئی، تورفتگی های بزرگ بدون آسیب به بدنه است استفاده از تگرگ کش صافکاری می باشد.

    با این روش می توان قسمت آسیب دیده را برای بتونه کاری با حداقل میزان استفاده از بتونه ترمیم کرد. از جمله عوامل محدود کننده برای صافکاری بدون رنگ، انعطاف پذیری رنگ و میزان کشش و ضخامت فلز آسیب دیده، انحنا یا صاف بودن محل آسیب و شدت ضربه وارد شده هستند.

    دستگاه صافکاری pdr

    البته در اکثر موارد انجام PDR موفقیت آمیز بوده است. به طور کلی هر چه مقدار تورفتگی کم عمق باشد، احتمال ترمیم بدون رنگ تمیز تری وجود دارد. به این موضوع توجه داشته باشید صافکاری بدون رنگ برای شکاف ها و چین های بسیار تیز گزینه مناسبی نیست.

    3-دستگاه نیش گیر

    این ابزار پی دی آر برای برطرف کردن برجستگی های ایجاد شده بر روی بدنه استفاده می شود و با استفاده از ضرباتی که به وسیله این ابزار وارد میکنند، برآمدگی های موجود در سطح بر طرف می شود.

    صافکاری pdr

    4- آینه موج گیری

     با بازتاب نور از بدنه  بر روی خطوط موازی، به وسیله امواج ایجاد شده دید واضحی بر روی فرو رفتگی های بدنه خودرو ایجاد می شود. این ابزار کوچکترین فرو رفتگی و ناهمواری بر روی بدنه ماشین را که چشم به سختی تشخیص می دهد را به وضوح نمایش می دهد.

    صافکاری pdr چیست

    5-چکش های صافکاری

    چکش ابزاری است که همه تا حدود زیادی با آن آشنایی داریم و می دانیم که برای کوبیدن یه شی به کار می رود و در اندازه و جنس های مختلف ساخته می شود و در هر جایی می تواند کاربرد داشته باشد. چکش صافکاری از جمله ابزارهای پر کاربرد در صنعت صافکاری خودرو است که در مدل های متنوع با کاربردهای گوناگون طراحی می شوند.

    دستگاه صافکاری pdr

    6- ضربه زن صافکاری

    ضربه زن صافکاری در دو مدل دستی و پنوماتیک وجود دارد که به وسیله وکیوم و نیروی هوا کشش ایجاد میکنند و با زدن ضربه فرو رفتگی ها را بدون ریزش رنگ بیرون میکشند.

    صافکاری pdr

    7-مشتی صافکاری و قالب تنه

    مشتی صافکاری ابزاری است موقع تو رفتگی بدنه ماشین در پشت کار قرار میگیر و با وارد کردن ضربات آرام توسط چکش قطعه فرو رفته بدون آسیب به حالت قبل بر میگردد.

    ابزار صافکاری pdr

    تفاوت صافکاری معمولی و pdr چیست؟

    در صافکاری پی دی ار یا همان صافکاری بدون رنگ، کار به صورتی انجام می شود که بخش قر شده و فرو رفته بدنه به وسیله ابزارهای pdr بدون ریختن رنگ به حالت قبل باز گردد و این موضوع برای مالک ماشین بسیار پر اهمیت است چرا که رنگ کردن ماشین باعث افت قیمت آن خواهد شد.

    اما در صافکاری معمولی آسیب دیدگی بدنه شدیدتر است و نیاز به چکش کاری و سنباده کشی وجود دارد و کار پیچیده تر می شود و نیاز است که ماشین رنگ بخورد.  

    بیشتر بخوانیم : ابزار برقی چیست؟

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    علی اصغری
    1399/08/18 22:18

    حدف ترمیم صافکاری

    جدیدترین محصولات