کاربری و ایمنی دریل بتن کن

آنچه در این مقاله میخوانید
    کاربری و ایمنی دریل بتن کن

    بتن کن ابزاری برقی یا بادی دو کاره است که به منظور حفاری و تخریب در مواضع سخت استفاده می شود و دارای ظرفیت های مختلفی است. این ابزار مانند دریل قابلیت چرخشی دارد و برای ضربه زدن مجهز به پیستون هستند که موجب افزایش قدرت آنها در تخریب  و سوراخ کاری می شود.

    ابزار بتن کن می تواند سوراخ های بزرگتر را در کوتاهترین زمان ممکن ایجاد کند. کاربران می توانند بر روی قلم بتن کن ها، قلم نصب کنند که این کار توسط سیستم مته گیر انجام می شود. این ابزار کاملا حرفه ای و در کارهای ساختمانی و تاسیسات بیشترین کارایی را دارد.

    دریل های بتن کن را می توان بر اساس نوع قلم به دو دسته چهارشیار و پنج شیار تقسیم کرد. بتن کن های چهارشیار، قلم نازک و وزن کمتری دارند و معمولا حداکثر تا مته 32 میلیمتر را در بر میگیرند. در حالی که بتن کن های پنج شیار از مته 34 میلیمتر به بالا را گرفته و قلم قطورتری دارند.

    دریل های بتن کن چرخشی سیستم مته گیر سریعی دارند که به آنها SDS گفته می شود.برای انجام کارهای سنگین، ازسیستم مته گیرسریع SDS با دریل های بتن کن چرخشی استفاده می شود. دریل های بتن کن چرخشی معمولا سه حالت دارند؛ چرخشی، چکشی ـ چرخشی.

    ساده ترین انواع دریل بتن کن چرخشی با سیستم مته گیرسریع SDS به حداقل تجهیزات جانبی مانند دسته جلویی نیاز دارند که بر روی دستگاه نصب می شوند. وزن دریل بتن کن چرخشی با سیستم مته گیرسریع SDS بیشتر از 2.8 ممکن است باشد و تنظیمات سرعت چرخش توسط دیمر کنترل سرعت روی ضامن روشن و خاموش دستگاه صورت می گیرد.

    بوسیله دریل بتن کن چرخشی با سیستم مته گیرسریع SDS می توان قطرهای بزرگتری از مته را گرفت. این نوع بتن کن می توانند نسبت به دریل های معمولی که حداکثر تا مته قطر 16  میلیمتری را بگیرند به همین دلیل برای حفاری های بزرگ از این نوع دریل استفاده می شود. اما باید توجه داشت که این نوع بتن کن ها نیاز به تخصص دارند و اغلب توسط مهندسین به کار برده می شوند. برای حفاری های کوچک، دریل های سبک با سه نظام مناسب هستند.

     نکات ایمنی زمان کار با دریل بتن کن

    1- ممکن است کابل برق دریل معمولا بلند است به دست و پای کاربرگیرکند و خطرزا باشد. بنابراین هنگام کار باید مراقب باشید.
    2- قبل از کار با بتن کن باید پریز مورد استفاده را به فیوز مجهزکرده تا در صورت مشکل، برق دستگاه به سرعت قطع شود.
    3- به منظور حفاظت چشم ها، توصیه می شود از عینک استفاده کنید. هیچ گاه بدون عینک از دریل بتن کن استفاده نکنید.
    4- برای کنترل دستگاه در زمان استفاده دریل بتن کن هر دو دسته اصلی و دسته جلویی را نگهدارید.
    5- در زمان استفاده از دریل بتن کن پاهای کاربر باید به اندازه عرض شانه باز باشند تا بهتر بتواند تعادل خود را حفظ کند. 
    6- قبل از کار ابتدا وجود لوله آب، گاز و کابل برق را در منطقه که برای حفاری درنظر گرفته شده بررسی کنید. حفاری بر روی کابل برق خطرناک است بویژه اگر قرار باشد حفاری با عمق بالا صورت بگیرد.
     
    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر

    جدیدترین محصولات