صفر تا صد اطلاعات در مورد پیستوله رنگ پاش

آنچه در این مقاله میخوانید
    صفر تا صد اطلاعات در مورد پیستوله رنگ پاش

    پیستوله رنگ پاش برقی

     

    آشنایی با پیستوله رنگ

    پیستوله رنگ ابزاری نوین و کاربردی است که رنگ را به صورت یکنواخت روی سطوح پخش می‌کند. کارایی و سرعت بالای رنگ کردن با پیستوله موجب استفاده‌ی گسترده از آن برای مصارف خانگی و صنعتی شده است. در این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی‌های پیستوله رنگ، مزایا و معایب استفاده از آن آشنا کنیم.

     

    پیستوله رنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

    پیستوله رنگ ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان ذرات رنگ را از هم جدا کرد و روی سطوح موردنظر، رنگی یکنواخت را ایجاد کرد. این دستگاه از یک لوله و مخزن تشکیل شده است و یک سری به آن متصل است. داخل مخزن رنگ ریخته می‌شود و پیستوله با استفاده از سری که نسبت به قلم مو و غلتک اندازه‌ی بزرگتری دارد، رنگ را روی سطح مورد نظر می‌پاشد. به این ترتیب اصلی‌ترین کاربرد پیستوله، رنگ‌کاری چوب، فلز و دیوار و وسایل دکوراتیو است.

     

    انواع پیستوله رنگ کدام است؟

    پیستوله‌های مختلف منابع تغذیه‌ی متفاوتی دارند. پیستوله برقی با منبع تغذیه برق کار می‌کند، درحالی‌که پیستوله‌های بادی انرژی مورد نیاز را از طریق هوایی که با کمک کمپرسور در مخزن ذخیره شده، تامین می‌کند.

    جهت خرید انواع ابزار بادی و ابزار برقی می‌توانید به سایت ابزار ماشین مراجعه کنید.

    پیستوله برقی

    پیستوله برقی افشانه‌ای است که در یک پوشش پلاستیکی یا فلزی قرار دارد که هوا را درون خود ذخیره می‌کند و با رنگ بیرون می‌ریزد. ویژگی پیستوله برقی این است که نازل‌های مختلفی دارد که موجب بهبود رنگ پاشی در شرایط مختلف می‌شود.

    بهترین پیستوله رنگ پاش برقی

    پیستوله بادی

    پیستوله‌های‌ بادی یا پنوماتیک بر اساس دقت پاشش، غلظت رنگ و حداکثر فشار عملکرد با هم تفاوت دارند، اما تمام آن‌ها برای کارکرد به کمپرسور باد نیاز دارند. انواع پیستوله بادی شامل موارد زیر است.

    • پیستوله سایه پاش

    یکی دیگر از انواع پیستوله رنگ، پیستوله‌های سایه پاش هستند که رنگ را به صورت خطوط باریک روی سطوح موردنظر پخش می‌کنند. به همین جهت در رنگ کاری چوب و فلزات کاربرد بسیاری دارد.

    • پیستوله رنگ پاش

    این نوع پیستوله در مدل های کاسه رو و کاسه زیر بیشتر برای رنگ آمیزی سطوح خارجی بزرگ مانند رنگ در ساختمان، لوازم دکراسون، سطح ماشین و... استفاده می شود و کاربرد صنعتی دارد.

    • ایر براش (قلم رنگ پاش)

    قلم رنگ پاش که با نام ایر براش هم شناخته می‌شود کوچکترین نوع پیستوله بادی است که کاربرد آن برای رنگ کردن سطوح باریک و کوچک است و معمولا در کارهای هنری مانند تتو، رنگ کاری بر روی کیک و... استفاده می شود.

    • کینتکس پاش

    کنیتکس پاش که با پمپ باد کار می‌کند، قابلیت پاشش انواع کینتکس ریز، متوسط و درشت را روی دیوار دارد. روی دیوار می‌پاشند.

    • قیر پاش

    قیر پاش به کمک کمپرسور هوا قابلیت پاشش قیر به بیرون را دارد. کاربرد این دستگاه در صافکاری خودرو است.

    • گازوئیل پاش

    گازوئیل پاش یا روغن پاش یکی از انواع پیستوله رنگ است که برای روغن‌کاری یا گریس‌کاری از آن استفاده می‌شود.

     

    اجزای پیستوله رنگ پاش چیست؟

    ساختار پیستوله رنگ یا پیستوله بادی شامل قطعات بیرونی و داخلی است ولی نکته  مهممی که باید در نظر داشته باشیم این است که اصلی ترین قطعه جانبی این ابزار کمپرسور باد است که پیستوله برای کار کردن حتما به آن نیاز خواهد داشت.

    قطعات بیرونی پیستوله رنگ  

    • کاسه یا مخزن رنگ که رنگ داخل آن ریخته می‌شود و از طریق لوله به اسپری انتقال داده می‌شود.
    • سرپوشش پاشش بخشی از پیستوله است که هوای فشرده شده را به سمت نازل هدایت می‌کند.
    • ماشه موجب کنترل توزیع رنگ و هوا می‌شود.
    • پیچ تنظیم در پیستوله بادی دونوع است. یکی پیچ تنظیم سیال است که مسئول کنترل میزان رنگ پخش شده توسط نازل است. دیگری پیچ تنظیم پاشش است که حجم هوای فشرده شده به داخل ایرکپ را تنظیم می‌کند. با استفاده از این پیچ، شکل پاشش و سایز آن تغییر می‌کند.
    • یکی دیگر از اجزای پیستوله رنگ، شلنگی است که به کمپرسور متصل است. این شلنگ منعطف هوای فشرده شده را به داخل پیستوله هدایت می‌کند.

    قطعات داخلی پیستوله رنگ

    • نازل  پیستوله قطعه‌ای از پیستوله است که باز شدن آن موجب هدایت رنگ به بیرون می‌شود.
    • سوزن
    • پکینگ مواد
    • پکینگ باد

    نحوه تنظیم پیستوله رنگ چگونه است؟

    تنظیمات مورد نیاز برای استفاده از پیستوله رنگ به نوع رنگ، میزان سردی و گرمی و هوا، میزان فشار هوا و نوع سازه بستگی دارد. پیستوله‌های استانداردی که در بازار موجود است اصطلاحاً سه تنظیم هستند. با استفاده از پیچ‌های تنظیم که روی پیستوله تعبیه شده است می‌توان میزان خروجی هوا، میزان خروجی رنگ و گستره پاشش رنگ را تغییر داد.

    با رگولاتوری که روی پیستوله نصب شده است می‌توان میزان فشار پاشیدن رنگ را تنظیم کرد. بهتر است میزان فشار رگلاتور را در بازه‌ی 12 تا 25 پوند بر اینچ مربع تنظیم شود. در نهایت بعد از متصل کردن سوپاپ هوا پیستوله آماده‌ی استفاده است.

     

    چگونه با پیستوله رنگ آمیزی کنیم؟

    اولین اقدام برای رنگ کردن سطوح این است که با استفاده از سنباده آن را صاف و یکدست کنید. بعد از سنباده کاری لازم است با استفاده از یک دستمال گرد و غبار را از روی سطح پاک کنید تا رنگ روی سطوح صاف و براق شود.

    در مرحله‌ی بعد با استفاده از میزان مناسبی از حلال غلظت رنگ را تنظیم کنید. رقیق بودن بیش از حد رنگ موجب شره کردن آن روی سطح می‌شود و از طرف دیگر غلیظ بودن آن، موجب اشکال در خروج رنگ از پیستوله می‌شود. قبل از شروع کار می‌توانید کمی تینر درون مخزن بریزید تا مسیر ورود لوله باز شود.

    برای پاشیدن رنگ هم بهتر است سر پاشنده را در فاصله‌ی 12 تا 25 سانتی‌متری سطح قرار دهید و به آرامی ماشه را فشار دهید و تمام سطح را رنگ کنید.

    انواع پیستوله رنگ پاش

    علت دانه دانه رنگ با پیستوله چیست؟

    برای استفاده از پیستوله رنگ باید اصولی رعات شود تا در نهایت خروجی کار، رنگی صاف و یکدست باشد. دانه دانه شدن یا پوست پرتقالی شدن رنگ روی سطوح نتیجه‌ی رعایت نکردن موارد زیر است.

    غلیظ بودن و پاشش بیش از حد رنگ

     غلظت رنگ موجود در پیستوله باید در حد مطلوب باشد تا بعد از پاشش، رنگ صاف شود. همچنین اگر میزان خروجی رنگ از پیستوله زیاد باشد و لایه‌ی رنگ غلیظ شود، قطعاً بعد از خشک شدن سطح مورد نظر، با دانه دانه شدن آن روبرو می‌شوید.

    تنظیم نبودن پیستوله  

    یکی از موارد مهمی که در استفاده از پیستوله باید به آن توجه شود تنظیم کردن آن است. تنظیم میزان باد و تخلیه‌ی رنگ با پیچ‌های روی پیستوله رنگ باعث می‌شود، میزان رنگ خروجی با میزان خروجی باد تنظیم شود و رنگ حالت دانه دانه نداشته باشد.

    درجه حرارت نامناسب

    دمای هوا در کیفیت پاشش رنگ تاثیرگذار است. به همین منظور توصیه می‌شود در شرایط دمایی بین 23 تا 30 درجه سانتیگراد اقدام به رنگ کردن سطوح شود تا با مواردی نظیر پوست پرتقالی شدن روبرو نشوید.

     

    مزایا و معایب استفاده از پیستوله رنگ چیست؟

    استفاده از پیستوله بادی برای کسانی که در رنگ کردن سطوح، حرفه‌ای نیستند مناسب است، چون استفاده از آن نیاز به دانش یا مهارت خاصی ندارد. همچنین پیستوله‌های بادی نسبت به غلطک و قلم مو کاربرد بیشتری دارند، چون این قابلیت را دارند که در یک سطح وسیع رنگ را به صورت یکنواخت و با سرعت بالایی پخش کنند.

    اما باید توجه داشته باشید که کاربرد پیستوله بادی برای رنگ کردن سطوح وسیع، از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست، چون میزان هدر رفت رنگ در آن زیاد است. پس سعی کنید از پیستوله بادی در کارها و پروژه‌های کوچک استفاده کنید. همچنین برای بهتر شدن کیفیت پاشش توصیه می‌شود از پیستوله رنگ پاش برقی به جای پیستوله بادی استفاده کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر

    جدیدترین محصولات