سیم چین چیست ؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    سیم چین چیست ؟

    سیم چین با نام های دیگری همچون سیم بر، مفتول بر، برش مورب نیز شناخته می شود. از آن برای برش سیم های گرد و تخت، پیچ، میخ و مفتول استفاده می شود. این ابزار از استیل ساخته می شود و جهت افزایش مقاومت و کارآیی آنها را به روش فورج تولید کرده و تیغه هایش را به صورت القایی مضاعت سختکاری می کنند.
    همانطور که گفته شد برای متریال های مختلف بهتر است که از سیم چین متناسب با آن بهره بگیرید. به عنوان مثال برای برش فولاد کم فشار مانند سیم پیانو از مدلهای قوی که تیغه های سخت کاری شده و سخت دارند باید کمک گرفت تا از تورفتگی لبه یا لب پر شدن آن جلوگیری شود.

     

    انواع سیم چین

     

    • کابل بر
    • سیم چین کله گاوری
    • سیم چین الکترونیکی
    • کف چین
    • کابل بر جغجغه ای

     

    این مدل انبرها بسته به کاربردشان با نامهایی مانند کله گاوی، الکترونیکی، مینی، کف چین، کابل بر هم شناخته می شوند. در اصل نام اصلی سیم چین، انبردست مورب بوده که علت نامگذاری آن زاویه تیغه های برش نسبت به اهرم هاست.
    از سیم چین های الکترونیکی یا مینی برای برش سیم  و پین های کوچک و در محل هایی با دسترسی محدود استفاده می شود که از ابزارهای معمول نمی توان بهره گرفت. از آنجایی که لبه تیغه های برش آن به صورت مورب با حدود 15 درجه طراحی شده، می تواند اشیاء را از نزدیک ترین قسمت به سطح قطع نماید.
    با اینکه این وسیله در خانواده انبرآلات جای گرفته ولی عملکرد آن مانند عمل برش قیچی نیست، زیرا با استفاده ازفشار و تو رفتگی سیم یا مفتول را جدا می کند. تیغه ها به شکل متقارن V شکل طراحی می شود، بنابراین تلاقی فک و اهرم ها را به شکل X میتوان تجسم کرد.
    به لحاظ اصطلاح شناسی نام بردن از این ابزار در زبان های مختلف فرق می کند. در صنعت برق ایالات متحده به دیاگ یا دایک (Diags or Dikes) در انگلستان و ایرلند به قیچی (snips or nippers) و در استرالیا، کانادا و نیوزلند به برش جانبی (side cutters) نامیده می شود.

    دستگیره های سیم چین معمولا از روکش مخصوص برای به حداقل رساندن تعریق کف دست اپراتور بهره می گیرد. در مدلهایی خاص پوشش دستگیره از عایق مخصوص جریان برق فشار قوی تا 1000 ولت استفاده شده است.

     

    نحوه استفاده از سیم چین

    - با حرکت دادن اهرم ها ( دسته) آنها را از هم جدا کنید به این وسیله تیغه ها ازهم باز می شوند. در بعضی مدل های سیم چین برای باز شدن فک ها حالت فنری در نظر گرفته شده که با راحتی بیشتری این کار انجام میشود. اگر از مدل های معمولی استفاده می کنید نیاز هست که با نیروی یک یا دو دست انجامش دهید.
    - این موضوع را به عنوان یک قاعده در نظر داشته باشید که برای برش دادن، هر مقدار یک شی ضخامت و سختی بیشتری داشته باشد به سمت مفصل انبر باید نزدیک تر باشد. همینطور برای قطع کردن اشیا نرم مانند مس و پلاستیک از نوک تیغه ها بهره بگیرید.
    - سپس اهرم ها ( دسته) را به سمت یکدیگر فشار دهید، تیغه ها به شی فشار وارد کرده و تا جایی پیش می روند که شی به دو قسمت شود و لبه تیغه ها بهم برسند. برای اینکار غالبا به نیروی یک دست نیاز خواهید داشت.
    - چنانچه در حین برش متوجه شدید که به نیروی فشاری زیادی نیاز دارید، ممکن است سایز انبر سیم چین را درست انتخاب نکرده باشید. بهتر است از سیم چین قویتری بهره بگیرید در غیر اینصورت احتمال خرابی لبه تیغه وجود دارد و در برش های بعدی لبه های قطعه تمیز برش داده نمی شود و له می شوند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر

    جدیدترین محصولات